Skip to content

Ik hyve, jij hyvt, wij hyven!

26 augustus 2008

Hyve jij? Ik hyve!
Hoor vaak genoeg, daar begin ik niet aan hoor, géén tijd!
Geen tijd? Hyven kán juist altijd, vierentwintig uur per dag.
Het is praktisch, scheelt heen en weer gesjees, oppas-geregel-gedoe en júist tijd!
Een telefoongesprek duurt nou eenmaal niet een half uur wanneer ik mijn vriendinnen aan de lijn heb…
Natuurlijk is afspreken, elkaar zien en een gesprek voeren beter én gezelliger dan wat dan ook.
Maar met drie kleine boeven in huis is dat niet altijd handig.

Of: je kunt toch nooit zóveel vrienden hebben?
Vrienden? Wat zijn vrienden?
Een vriend is: ‘ iemand aan wie men door genegenheid en persoonlijke voorkeur verbonden is’
(heb ik meteen even opgezocht in de Van Dale..)
Nou dat klopt aardig met de mensen die ik de afgelopen drie jaar heb toegevoegd aan mijn hyve…

En iedereen weet tenslotte dat je échte vrienden maar op één, hooguit twee handen kunt tellen.
Echte vrienden komen niet tijdelijk op je pad, echte vrienden die blijven,
zelfs als je elkaar dagen, weken, maanden, jaren niet zou zien…
Je pakt de draad gewoon weer op en gaat verder waar je gebleven was.
Met echte vrienden deel je meer en gaan de gesprekken over véél meer.
Bij een echte vriendschap zie je het ook wanneer het niet goed gaat met de ander,
neem je geen genoegen met een ‘het gaat goed hoor’ als je ziet dat dat niet zo is.
Wat vooral bijzonder is, is een vriendschap waarbij je kunt praten over het meest ellendige
wat je op dat moment moet meemaken in je leven en toch ook lol kunt hebben samen.
Dat je ondanks alles tóch nog ergens om kunt lachen…
Omdat je na een goed gesprek vaak weer kunt hopen dat het allemaal wel goedkomt!

Daarnaast zijn er vrienden voor de leuk, met wie je het leuk hebt en dat is minstens zo belangrijk!
Want hoe leuk is het om vrienden van vroeger, oude bekenden, vage kennissen,
zelfs mensen van wie je het bestaan soms heel even was vergeten terug te vinden.
Weet je hoe leuk het is, om herinneringen op halen met oud klasgenoten.
Oud klasgenoten die je jarenlang niet hebt gezien of gesproken.
Om weer van collega’s te horen met wie je geweldige tijden hebt beleefd,
om vakantievriendinnetjes van héél vroeger met enig speurwerk terug te vinden.
En niet ellenlange brieven te hoeven schrijven maar gewoon te kunnen krabbelen…geweldig!
Er zijn zelfs mensen met wie je juist door het hyven een soort van vrienden wordt…leuk toch?

Kortom ik hyve, jij hyvt, we hyven!

© Sandra de Koning | augustus 2008

No comments yet

Bezwaar, Commentaar, Herkenbaar? Reageer gerust...

