Skip to content

Ik-ik-ik & Ik

9 december 2008

Je hebt gelijk als je bedenkt dat de titel niet echt past in de gezellige tijd van ouwe klaas & kerst…
Zelfs niet nu Klaas verantwoordelijk blijkt voor een week lang onrustige nachten
bij de boeven én bij ons, trigentigtig keer eruit middenin de nacht en om vijf uur wakker vonden ze uitslapen!
Het klinkt ook niet bepaald als een aardige kerstgedachte en het wordt ook zeker geen subtiele jaarafsluiter,
hier moet ik iets mee, om er vanaf te zijn, een vergeten antwoord op een les althans dat heb ik zelf bedacht.
Om het kwijt te zijn. Laten we het daar op houden…

Want hoe ga ik hier mee om? Met mensen die alleen maar aan zichzelf denken, altijd!
Mensen die altijd het woord ik gebruiken inplaats van wij, die altijd zeggen mijn in plaats van onze
en daar helemaal niet mee bezig zijn, die daar totaal niet over nadenken.
Op de één of andere manier zijn ze niet in staat zijn om voor anderen te denken,
zich in anderen te verplaatsen of überhaupt eens aan een ander te denken vóór ze aan zichzelf denken.
Rechtdoordenken…terwijl het zo leuk kan zijn om eens links of rechtsaf te denken.
Omdat het zo fijn kan zijn als er iemand op je pad komt en je open kunt staan voor de handvaten die je krijgt.
Door open te staan voor anderen, te praten met anderen en door te luisteren naar anderen,
daardoor ga je de dingen soms heel anders zien en dáár word je een leuker mens van!

Zo zei een van mijn liefste vriendinnen toen ik zat te mopperen over ’t familie uitstapje
waar ik totaal geen zin in had tegen me:
‘het is nogal arrogant om te denken dat ze het zonder jou niet leuk hebben’
Mwoah…dat uitje is heus wel minder leuk zonder mij maar helemaal niet leuk? Daar had ze gelijk in!
Zo bijzonder is dat, een vriendin die je op het juiste moment kan spiegelen,
een vriendin die eerlijk iets tegen je zegt waarbij je je natuurlijk afvraagt of ze niet helemaal lekker is?
Maar waarvan je later kunt bedenken dat je er wél iets mee kan, dat is bijzonder!

Waar ik nu heen wil? Wat ik nog kwijt wil in twee-duizend-acht…
Ik wil deze ik-ik-ik mensen wakker schudden, ik wil niet dat ze alleen maar aan zich zelf denken,
ik wil dat ze daar mee ophouden, ik wil me niet irriteren, ik wil mijn irritaties uiten,
ik wil het van me afschrijven, ik wil dat er bij die mensen lampjes gaan branden en dat ze blijven branden
(in ’t kader van de kerstgedachte?) ik zou ze door elkaar willen rammelen, het liefst heel hard!
Ik zou ze willen veranderen en ik zou willen dat ik niet wist dat dát niet kan!
Ik wil iets duidelijk maken. Ben ik duidelijk? Ik wil dat!
Een leuke bijkomstigheid is wel, dat ík denk dat IK bij deze officieel het ik-ik-ik-record verbroken!

Pssst! Op ’t sprookje ik-ik-ik & ik komt géén vervolg, mijn goede voornemen voor tweeduizendnegen!

© Sandra de Koning | november 2008

No comments yet

Bezwaar, Commentaar, Herkenbaar? Reageer gerust...

