Skip to content

Nee-nee-nee en nog eens nee!

25 februari 2009

Lekker dan…met een oorontsteking en loopneus naar de zon, snot-verdorie!
Maar gelukkig was het hartjesdag, Nino was er helemaal druk mee, hij had een prachtig ophanghartje geknutseld
en toen op Schiphol de vloer vol lag met rode crêpe papieren hartjes was hij helemaal blij ‘voor hartjesdag mama!’
Moeders werd door verfmanlief ook nog eens valentijns verwend en Nino bleef tot aan de gate de hartjes oprapen.
De hartjes gaf hij dan aan ons…voor hartjesdag, is dat niet schattig?

Zo begon onze vakantie naar Egypte al goed, wat wilde ik nog meer, met al mijn mannen naar de zon!
Het was heerlijk, de zon, het luxe resort, de zon, het aanschuiven met eten, de zon, genieten met elkaar, de zon,
het vier-op-en-rijen, de zon, kat & muis televisie, de zon, het helemaal nix doen en eh, de zon!

Deze vakantie was ik me ook bewust van het feit dat dit het laatste jaar is dat de kleinste boef nog klein is,
nu is hij nog twee, bijna drie weliswaar maar volgend jaar is hij drie en dus bijna vier!
Vier! Dat betekent dat hij naar school gaat, dat hij te zwaar wordt om op te tillen,
dat hij tussen de middag niet meer slaapt, sterker nog dat hij in een groot bed gaat slapen,
dan is mijn kleinste boef opeens ook groot, dat moet je als moeder toch helemaal niet willen?

Natuurlijk was het soms ook best pittig, alle dagen samen slapen op één kamer,
klinkt natuurlijk knus zo’n familiekamer maar bedenk eens hoe het is…met drie boeven!
En dan maarliefst drie boeven in een soort van nee-nee-nee en nog eens nee fase…
Alle drie een andere variant, dat wel.
Joram met een brutale-ik-heb-al-nee-gezegd-voordat-ik-het-doorheb-nee,
Nino met een eigenwijze-je-kan-me-wat-nee, gevolgd door een ‘dat vin ik saai!’
(zie je hem al staan armen over elkaar en boos kijkend?)
En dan Dion, die zit in de voor de meesten wel bekende boze-driftbuien-nee met een ik stort me ter aarde.
Gelukkig had moeders weinig (zeker vergeleken met onze reis naar Dubai, ook om toestanden te voorkomen)
maar wel de meest toepasselijke boeken meegenomen voor een poging tot lezen: Pedagoochelen en Klunen.

Maar hoe pittig het soms ook is, als moeder ben je na een ‘jij bent de liefste van de hele wereld!’ alles weer vergeten,
bedenk eens hoe het is om in verfmanlief zijn schoenen te staan (slippers in dit geval)
Natuurlijk, de boeven zijn dol op hem en voor hun is hij absoluut hun allerliefste verfman
maar geloof maar dat als wij tot tien tellen hij gerust de honderd haalt.
Iets wat heel logisch is, er zal maar een vrouw op je pad komen mét drie kinderen!
Kan me niet echt voorstellen hoe het is om in zijn schoenen of slippers te staan,
het maakt het ongetwijfeld iets makkelijker omdat het de leukste boeven van de hele wereld zijn maar toch…

Brrr! En nu weer thuis, zonder zon!
Rekeningen & reklamefolders op de deurmat in een Carnavallend durp eh sorry mam, stad!
Carnaval daar was ik vroeger (hoor mij nou) ook al maanden van te voren druk mee,
voorpret tijdens het bedenken hoe te gaan, naar de lapjesmarkt,
vele in elkaar knutselavonden met geweldige resultaten al zeg ik het zelf, zo gingen we als luchtballonnen,
als telefoon, als ingepakte kadootjes en zelfs als Delfts Blauwe molens met certificaat van echtheid!
Maar dit keer…nee!
Ik heb mezelf urenlang geestelijk moeten voorbereiden, me in mijn trouwjurk van voor de oorlog gehesen,
de bomvolle kroeg in gegaan, Nederlandstalig meegezongen, martini’s gedronken en tijdens het eten patatgevechten gehouden…
Maar nee, de overgang van bikini naar jurk was te groot dit ging ‘m niet worden!

Zou die nee-hopelijk-fase dan toch besmettelijk zijn?

© Sandra de Koning | Februari ‘09

No comments yet

Bezwaar, Commentaar, Herkenbaar? Reageer gerust...

