Skip to content

Hyve ik, Hyve jij, Hyven wij?

15 maart 2009

Wanneer ben nou je vrienden? Lastige vraag? Inderdaad!
Dat is een vraag, waar we ons allemaal wel eens mee bezig houden…
Zeker in tijden van veranderingen, veranderingen in het leven van vrienden.
Als je verliefd wordt veranderd er iets, wanneer je ernstig verliefd wordt helemáál!
Wanneer je niet meer te helpen bent ga je samenwonen, trouwen en kunnen er zelfs kinderen komen.
Kinderen die een vriendschap totaal veranderen.
(dan kun je er overigens van verzekerd zijn dat het veranderd, vooral tijdens gesprekken,
die onderbroken worden door kinderen die sprintjes trekken in huis of erger nog elkaar de hersens inslaan!)

Maar ook in moeilijke tijden kunnen vriendschappen veranderen,
kunnen vriendschappen zelfs tegenvallen, blijken ze soms anders te zijn dan je dacht.
Vriendschappen kunnen vaag veranderen en uiteindelijk geeneens meer een vriendschap zijn…
Soms kun je je niet eens meer voorstellen dat het ooit wel een vriendschap was.

In een echte vriendschap ben je blij voor elkaar, ben je verdrietig met elkaar,
ben je er als de ander je nodig heeft. Met een schouder, een luisterend oor en al dan niet wijze raad.
In een echte vriendschap gun je de ander het geluk en natuurlijk kun je soms denken:
Verdomd, die hebben ook altijd mazzel maar het is niet altijd wat het lijkt, zo blijkt.
Het is belangrijk dat je je eigen leven leeft en je eigen geluk waar dan ook op de kop tikt en vast kan houden.

Geloof me, ik weet hoe het is als je leven één grote puinhoop lijkt te zijn of erger nog ís!
Ook ik heb meegemaakt dat ik mijn vent en mijn baan en mijn huis tegelijkertijd kwijtraakte.
Ook ik heb meegemaakt dat niets meer was zoals het was, dat er niets meer blijvend leek…
Maar weet je wat? De vriendschappen waren er wél!

Maar nu nog een lastige, wanneer ben je nou hyvesvrienden?
Na bijna vier jaar hyven ben ik inmiddels heel wat mensen tegengekomen,
in deze altijd handige-vanaf-de-bank-hyveswereld. Paps, mams, broerlief, schoon zusje,
nichtjes, neven, ooms en tantes, vrienden en vriendinnen van nu, van vroeger, moeders van school,
oud klasgenoten, collegaatjes, oude bekenden en leuke maar soms ook gerust vage kennissen.
En het boeit niet waar je elkaar van kent, de leukste vriendschappen kunnen juist door het hyven ontstaan.

Tijdens een gesprek met vriendinnen aan de keukentafel hadden we het daarover, wanneer voeg je iemand toe?
Wanneer voeg je iemand niet toe en erger nog wanneer gooi je iemand er zonder pardon weer af?
Met een leuk criterium als resultaat:
‘als ik deze mensen tegenkom op straat of op een feestje, maken we dan een praatje?’
Als het antwoord ‘nee’ is kun je ze best deleten!

Kortom, Hyven wij? Of hyven wij niet?

© Sandra de Koning | Maart ‘09

No comments yet

Bezwaar, Commentaar, Herkenbaar? Reageer gerust...

