Skip to content

Vergéét het maar!

21 mei 2009

Ooit last gehad van zwangerschapsdementie? Nou…ik wel! Maarliefst drie keer!
Bij al mijn zwangerschappen had ik last van ernstige zwangerschapsdementie.
Logisch, je leeft nou eenmaal in een wereld waarin het in-je-buik-groeiende-minimensje,
je gedachten en gesprekken beheerst, niet alleen die van jou ook die van je omgeving.
Bij het zien van een dikke buik wordt deze spontaan openbaar bezit
en komen er al gauw lieve, bezorgde en goedbedoelde vragen & adviezen, zomaar!

Dit keer heb ik ook weer last van zwangerschapsdementie, ja nu al!
We beginnen aan week 15 en ik vergeet werkelijk al-les.
Vrijdag kwamen we erachter dat zoonlief een boekbespreking had, vandaag!
Vandaag, de maandag na een weekend met een voetbaltoernooi, boevenverjaardagsfeest voorbereidingen
én het drie-op-een-rij-boeven-feest zelf, gelukkig kwam zoonlief studiebollig thuis met een zeveneneenhalf.
Vanmorgen kwam ik met Nino op school, waren alle kinderen verkleed..huh? Oh juffenfeest!
Gauw terug naar huis het mannetje in zijn Spidermanpak gehesen en weer terug, nét op tijd…
Uiteindelijk naar mijn werk gereden, stap ik daar uit, tas vergeten! Stond nog op school nee hè!
En dan heb ik nog niet eens over de keren dat ik de vieze vaat in de koelkast wilde zetten,
ik mijn sleutelbos terug vond in de keukenla en erger nog een verjaardag was vergeten…

Kortom ik begin nu ernstig te twijfelen, komt dit nog goed?
Als ik ga google-en vind ik natuurlijk allerlei informatie over zwangerschapsdementie
en jawel het is normaal, althans als het gaat om een licht geheugenverlies.
Een licht geheugenverlies zonder praktische gevolgen,
bijvoorbeeld het vergeten van een nieuw telefoonnummer…een nieuw telefoonnummer?
Normaal gesproken ben ik al niet in staat die te onthouden (gooi het op mijn vorige zwangerschappen)
Sterker nog ik ben zelfs niet meer in staat om de oude of überhaupt, welk telefoonnummer dan ook, te onthouden!

En nu? Mijn geheugenstoornis is gerust erger dan dat.
Resultaat van een of ander onderzoek wees onlangs uit dat tijdens je zwangerschap,
de activiteit in delen van je hersenen aangetast kunnen worden,
bijvoorbeeld het deel van je hersenen dat je angstgevoelens beïnvloedt,
het deel dat ook betrokken is bij het opslaan en ophalen van herinneringen.
Natuurlijk! Heb ik dat? Het verkeerde deel van mijn denkdoos aangetast,
dát herinneringengedeelte werkt juist beter dan goed voor me is!

Goed grappig kun je het vinden maar het is natuurlijk helemaal niet handig
om te veranderen in een ernstig verstrooide, niet georganiseerde vrouw,
vriendin, dochter & moeder met een (verf)man, drie boeven en een baan.
Tips & trics? Kom maar op! Ze zijn meer dan welkom!
Deze kun je overigens overal vinden maar beter dan: maak lijstjes (alsof ik die dan níet vergeet!)
Berg je spullen op dezelfde plek op, eet vis of accepteer je zwangerschapsdementie vind je ze niet…

Vergéét het maar!

© Sandra de Koning | mei 2009

No comments yet

Bezwaar, Commentaar, Herkenbaar? Reageer gerust...

