Skip to content

Kansloos?

29 juni 2009

Hoor jullie al denken kansloos? Ze was toch in een zoet-sappig-schrijven
tijdperk beland? Geen zorgen, dat komt heus terug maar soms worden we zonder
pardon van onze roze wolk getrokken en belanden we met beide benen op de grond.

De afgelopen weken hadden Agenda & ik weer veel te veel plannen, gezelligheid
in de vorm van bijkletsen, borrels, lees sapjes, verjaardagen en feestelijke feestjes.
Die ik overigens allemaal, met enige moeite, zonder alcoholische drankjes doorsta.
Deze zomerse zwangerschap is anders moet ik toegeven, mij kun je wel blij maken
met een wijntje, of twee en Martinimoments. Vooral op een warme zomeravond.

Toch kan het me niet zoveel boeien dat ik met mijn dikke buik toch een glaasje neem.
Maar wanneer ik dan als zijnde nuchter ook nog mensen om me heen zie, voor wie
drank het allerbelangrijkste lijkt, mensen die zich kansloos vol gieten. Als ik dat zie,
dan vraag ik me serieus af wat is er loos? Waarom drinken mensen zo veel te veel?
Waarom drinken mensen veel te vaak, te veel? Erger nog waarom drinken mensen
die niet tegen drank kunnen en er bovendien stomvervelend van worden zoveel?

En hoe zou het zijn, als je het dan zover laat komen dat je de volgende ochtend
pas tot de ontdekking komt (of niet) hoe voor schut het is? En dat je ontdekt dat
de plaatsvervangende schaamte van anderen je alleen al een kleur bezorgd?
Als je er dan al achter komt, want eigenlijk is dat ook maar de vraag dan zou
ik heel graag willen weten, waarom vlucht je steeds weer in dronkenschap?

Volgens mij is er dan iets loos en is drinken niet drinken maar vluchten.
Vluchten voor dat wat niet vanzelf gaat en alles wat je blijkbaar tegen staat.
Toch hebben we allemaal onze eigen levenslessen, ieder zijn stugge stuk.
Ieder heeft zijn eigen drama dingen die achteraf vaak nergens over gingen.
Niemand ontkomt daar aan, los het op of laat het, hoe loslaatlastig ook, gaan.

Het is heus niet altijd zo eenvoudig dat weet ik maar pak ergens een kans!
Een kans waarvan er ongetwijfeld genoeg op je pad komen, kijk om je heen.
Kijk naar dat wat er wel is en niet naar dat wat er niet is en nooit meer zal zijn.
Zorg dat alles wat kansloos is een plekje krijgt, dat je dat eindelijk kunt loslaten.

Dan pas kun je echt-echt genieten, het leven kan voor een ieder van ons kort zijn.
Kijk om je heen, er zijn altijd mensen die het nog veel zwaarder hebben dan jij.
Die ernstig ziek zijn, moet leven met pijn, iemand voor lang moeten laten gaan.
Wat is ingrijpender dan iemand kwijt raken, iemand voor altijd moeten missen.
Hoe kun je drank belangrijker laten zijn dan dat, hoe kun je je zo vergissen?

Alleen dat is al een goede reden om niet te vluchten voor dat wat moeilijk is.
Zie jezelf, kijk naar je eigen rijkdom, kijk naar dat waar je wel blij van wordt.
Zelfs wanneer je je altijd afvraagt, al dan niet bewust, wat een ander zal denken.
Hoe belangrijk is dat wat een ander denkt? Waarom is die ander belangrijker dan jou?
Hebben ze een groter huis? Grotere auto? Vetter salaris? Leuker gezin? Zijn ze knapper?
Slimmer? Handiger in huis? Hebben ze meer geld? Minder vetrollen? Meer echte vrienden?
Een grotere bek? Iets dat jij absoluut niet hebt? Geloof me, het is echt niet altijd wat het lijkt.

Ik ben er van overtuigd dat je leven nooit helemaal kans-loos kan zijn. Een fijne gedachte!
(nu klim ik als jullie het goed vinden weer gezellig met mijn mannen op onze roze wolk
én ik verheug me nu al op de volgende zomeravond, dolblij met dikke buik en glaasje prik)

© Sandra de Koning | juni 2009

No comments yet

Bezwaar, Commentaar, Herkenbaar? Reageer gerust...

