Skip to content

Ontspannuuund!

16 oktober 2009

Aangekomen in de laatste weken van mijn allerallerallerlaatstezwangerschap, de tijd vliegt!
Weken waarin moeders mag ontspannen, bijna met verlof gaat en haar tempo eens flink omlaag schroeft.
Braaf? Nou nee…niet echt, wat dat betreft heb ik nog energie voor tien, althans overdag.
Met een steeds groter groeiende buik heb je niet veel keus en word je vanzelf traag, trager dan traag…

Sprintjes achter de boeven aan, onmogelijk! En dat weet niet alleen ik, de boeven ook. Heel fijn!
Zesentwintigtreden de trap op, alsof ik de dom beklim.
Erger nog het is alsof er steeds een paar treden bijkomen,
midden in de nacht als ik voor de zoveelste keer ga plassen.
En kruip dan maar weer eens met een dikke buik in je mand,
als deze mand verdomd veel weg heeft van een halfhoogslaper.
Op mijn fiets klimmen is ook een prestatie op zich en zelfs fietsen gaat weinig snel.
Wanneer we ingehaald worden roept zoonlief achterop: ‘kijk mama die heeft wél een snelle fiets!’
Je aankleden als je dubbelzodik bent is al helemaal geen aanrader, zeker niet in combinatie
met het tot de ontdekking komen dat het zoveelste kledingstuk ook nét niet meer past.
Kortom dat kan ik allemaal op mijn buik schrijven (aan ruimte geen gebrek)

Dat zijn de praktische onhandigheden, dan hebben we het nog niet eens gehad over alle stomvergeten-momenten,
tegenstrijdige gevoelens en mijn afwezige staat van dienst in de grote-normale-mensenwereld.
Vooral in deze laatste weken, het is een soort van hormonale gekte!
Gelukkig is het allemaal te verklaren, tenslotte beheerst ons minimeisje al bijna negen maanden,
onze gedachten, onze gesprekken en die van onze omgeving.
Dit alles is overigens lastiger voor diezelfde omgeving en dat mag, dat scheelt.

Zoals al vaak gezegd en geschreven, mijn allerallerallerlaatste zwangerschap, nu écht!
Ook al word ik wat dat betreft niet meer serieus genomen, zelfs niet door mijn liefste vriendinnen.
Maar serieuzer dan serieus, deze zwangerschap heeft me bewust gemaakt van veel.
Het is geweldig om dit mee te mogen maken, om leven te voelen, om dat te delen met al mijn mannen.
Heerlijk is het om blij rond te kunnen lopen en te genieten van opmerkingen en buikcomplimenten.
Zeker nu mijn buik een ontplofomvang heeft aangenomen en deze geen openbáárbezit meer is.
We genieten van de handstandbewegingen van ons minimeisje,
inmiddels zijn knietjes geven aan haar broers favoriet.
Als haar broers contact zoeken met een tikkie jij bent ‘m, reageert ze meteen, ze hoort er al helemaal bij, zo lief!

Ook besef ik meer dan ooit dat zwanger worden niet zo vanzelfsprekend is.
Op onze leeftijd zie je om je heen allemaal gezinnen ontstaan maar ook dat dat niet bij iedereen zo is, zo mag zijn.
We zien vaak het verdriet van anderen niet, we willen het niet zien, vergeten het te zien.
Zelfs wanneer zo’n keuze al dan niet bewust is, het zal zeker niet altijd makkelijk zijn.

Het dikkebuikentijdperk gaan we afsluiten.
Het is goed zo, ik was zesentwintig toen ik ons oudste mannetje op de wereld mocht zetten.
En nu tien jaar later, vlak voor mijn laatste baarpartijtje ben ik zesendertig. (Ja Ans, jong nog hè?)
Ik sluit het dit keer niet alleen af als zijnde verstandig maar ook gevoelsmatig.
Bij een dikke buik zal ik altijd even bedenken wat hoe fijn dat is en er naar blijven kijken.
Maar daar achteraan denk ik ook meteen aan onze trap met aangroeiende treden
en zo lang als nodig blijf ik kijken naar ons viertal, onze rijkdom. Dat helpt vast!

Tijd om terug te gaan naar onze roze wolk om daar de laatste weken in rust door te brengen.
Lezend, Mc Leod kijkend, dromerig dromend en maar vooral ontspannuuund…

© Sandra de Koning – van de Pol | oktober 2009

No comments yet

Bezwaar, Commentaar, Herkenbaar? Reageer gerust...

