Skip to content

KoningsKracht!

22 augustus 2010

Morgen zou ze jarig zijn, het lijkt een eeuwigheid geleden dat we
bijna wekelijks samen aan tafel zaten met Kopje thee & Koekjestrommel.
Het afscheid nemen daartegen, kan ik nog voor me halen alsof het gisteren was.
Bewust afscheid van elkaar nemen, elkaar gedag moeten zeggen voor langer dan lang.
Het was zo onwerkelijk ‘Ze had haar leven geleefd, het was goed zo’ En toch ook niet.
Groot gemis blijft en ik bedenk nog vaak dat ik even bij haar binnen zou willen lopen.

Mijn verdriet, mijn pijn mocht er niet zijn en de ruimte en rust voor verwerken was er niet.
Het verdriet liet me mijn gevoelens vastleggen, alles zeggen. Na jaren kon ik het, schrijvend.
Ik liet alles aan me voorbij gaan en nam, bij mezelf blijvend, op mijn manier afscheid.
Die zelfde dag schreef ik ‘Bijzondere Mensen’ mijn allereerste Koningskrabbel.
Ze liet me opstaan, verder gaan, staan waar ik voor sta, ze gaf mij de kracht om verder te gaan.

En zo beland ik iedere keer weer in een ander stuk, als ik denk dat ik er ben, ben ik er niet.
Zelfs mijn doe-het-zelf-schrijf-therapie voldoet niet aan de eisen voor verwerken, zo blijkt.
Tijdens indrukwekkende regressiesessies ga ik terug naar Verdriet, Verbazing en Boosheid,
dit keer neem ik alle tijd. Bewust worden van veel. Te veel als je het mij vraagt.

Bewust worden, het helpt om stil te staan bij dat wat je meegemaakt, je heeft geraakt.
In diezelfde stilte ruim ik de rommelige ruimte, de opslagplaats van mijn gedachten, leeg.
Morgen ga ik in gedachten bij haar op bezoek voor kopje thee & taart, samen zitten we dan
aan tafel en ik vertel haar hoe bijzonder ze nog altijd voor mij is en dat ik haar mis.

Ze heeft me laten zien dat ik mezelf mag zijn, in mijn Koningskrabbels daar ligt mijn kracht!

© Sandra de Koning – van de Pol | Augustus ’10

4 reacties leave one →
  1. Miranda Faaij permalink
    23 augustus 2010 17:35

    San, je site ziet er zo mooi uit met alle collums bij elkaar!
    Het ziet er zeer professioneel uit en je hebt weer een prachtig
    stuk geschreven. Liefs, Miranda xx

    • 23 augustus 2010 21:14

      Hee lieve Miran,

      Dankjewel, ben er ook super blij mee!
      Het bleek allemaal nog niet zo makkelijk hoor,
      er zal nog een drie-daagse-spoed-cursus voor
      nodig zijn voor ik het echt in de smiezen heb.
      Maar goed het staat en het is net echt ;-))

      Dikke zoen! X

  2. 12 juni 2017 19:08

    Ontroerend mooi.

    • 13 juni 2017 20:44

      Wat bijzonder Anneke dat jij nu juist deze krabbel uit
      2010 nota bene leest. De laatste tijd ben ik in gedachten
      veel bezig met mijn Koningskrabbels, me afvragend waar
      ik heen ga, hoe ik er nu in sta en iedere keer weer komt
      er dan iemand op mijn pad die meeleest, dat uitspreekt.
      Kortom, het is nog altijd zo, ze laten me zien dat ik
      mezelf mag zijn, daadwerkelijk Koningskracht…
      Dankjewel! X

Bezwaar, Commentaar, Herkenbaar? Reageer gerust...

