Skip to content

Knusse Kerstgedachten…

15 december 2010

Toen ik hoorde dat ze Vriendschapveranderingen wilde plaatsen, was ik blij verrast!
Stel je voor mijn Koningskrabbel zwart-op-wit in het blad ‘VERDER als je relatie verandert’
Ik was gerust in jubelstemming want hoe bijzonder is het als iemand dat wat jij schrijft
de moeite van lezen en in dit geval plaatsen waard vindt? En dan juíst vriendschapveranderingen.

De vriendschapveranderingen hebben me de afgelopen jaren enorm bezig gehouden.
Vriendschapveranderingen, veranderingenverdriet, ik werd me bewust van veel.
Ik besefte vooral dat ik deuren had dichtgegooid en dat ik zonder afscheid niet verder kon.
Deuren die ik overigens bewust heb dichtgegooid, omdat dat toen zo voelde.
Uiteindelijk kwam er een moment waarop ik afscheid kon nemen. Afscheid van veel…
Bewust afscheid nemen, al dan niet voor altijd.

Met het blad, van de deurmat geplukt, in mijn handen blader ik zo snel als ik kan.
Het stond er in! De titel ‘Weblog van een gescheiden vrouw’ komt gerust even boink-binnen.
Voor mij voelde het, als zijnde gescheiden, heel lang als tekortschieten.
En dat voelde ik dan niet alleen als moeder naar de mannetjes toe maar ook naar de buitenwereld.
Inmiddels weet ik dat een goede moeder zijn daar los van staat. Maar soms blijft het lastig.

Oudste boef heeft me de afgelopen maanden weer laten zien wat echt belangrijk is.
Tijdens onze hoogslapergesprekken werd het helder. Een luisterend oor én er mogen zijn.
Dát is wat hij zo nodig heeft en dat niet alleen hij, maar dat iedereen er mag zijn.

Ook Kerstboom, die kreeg na een goedgevuld leven een plekje op de bomenbewaarplaats.
Kerstboom had al jaren last van ouderdomsverschijnselen, takken die braken, nepnaalden
die uitvielen en helemaal recht stond ie na twintig jaar ook niet meer. Tijd voor een nieuwe!
Moeders ging met manlief & meisje op pad. Manlief wilde een witte kunstkerstboom en zo geschiedde.
Thuisgekomen waren we niet alleen een beer van een boom maar ook roze ballen rijker.
Samen opzetten & opgetuigen, met als resultaat een prachtige roze-met-witte-ballenboom.
En dat ondanks de meisjesminderheid in huis, dat beloofd veel goeds voor de feestelijke feestdagen.

Kortom, helemaal in het kader van de knusse kerstgedachten, zelfs Kerstboom mag er zijn!

Geschreven naar aanleiding van de december emotie van Crème de la Crème

© Sandra de Koning – van de Pol | December ‘10

One Comment leave one →
  1. bianca permalink
    16 december 2010 11:04

    mijn ervaring is dat als je dingen achter je laat zonder afscheid van ze te nemen is dat ze altijd een keertje terug komen voor het afscheid. De symbolische deuren kunnen gelukkig open en dicht maar sluiten pas goed als jij je ding eruit heb gehaald, dan heb je afscheid genomen. Het fijne is dat je dan de controle terug krijgt en de deur weer kan openen op momenten dat jij daarvoor kiest.
    ik zie er nu me voordeel van, die deuren zijn er omdat ik die dingen moet meemaken om de persoon te worden die ik nu ben…en ga worden.

    liefs

Bezwaar, Commentaar, Herkenbaar? Reageer gerust...

