Skip to content

Generatiegezelligheid!

8 augustus 2012

Verhuizen van durp naar stad, van stad naar stad, van stad naar stadje en weer terug.
Terug van weggeweest, terug naar jeugdherinneringen én terug naar mijn jeugdliefde!
Niets meer aan doen zou je denken maar zo eenvoudig bleek het niet te zijn.
Eenmaal terug was er verhuisverdriet, het voelde als thuiskomen en toch ook niet.

Een thuis achterlaten is moeilijk en ergens wonen zonder Hema is serieus niet praktisch.
Maar boven alles was mijn rol in het geheel meer veranderd dan ik van te voren besefte.
Van klein naar groot, van meisje naar moeder, van puberende puber naar opvoeder.

Even gauw boodschappen doen was er niet meer bij. Urenlange gesprekken bij het brood,
bij het toiletpapier, onder de aanbiedingenborden en bij de kassa, in en ver voorbij de rij.
Lieve lieverds zorgden ervoor dat het al gauw voelde alsof ik nooit was weggeweest.
Mijn ouders, schoonouders, Tante, zwager, schoon zusje en mijn Lief nog het allermeest.
Ook mijn bijna buurmeisje en vriendin van vroeger maakt opeens weer deel uit van mijn
leven, met als enig verschil niet 100 maar 200 meter afstand tussen onze huizen, zo leuk!
Dankbaar ben ik; het is goed, het is gezellig, het is geweldig! Ik verdurp waar ik bij sta.

Al met al was het de juiste beslissing om weer terug te komen en niet alleen voor mij.
Onze boevige boeven maken niet alleen de speeltuintjes onveilig, ze kunnen inmiddels
overal gaan en staan. Soms loslaatlastig maar ik kan ze met een gerust hart laten gaan.
Opa en oma wonen dichtbij, school is aan de overkant, de voetbalvereniging om de hoek.
Alles is vertrouwd, het openluchtleuke zwembad, de vakantievrije VOM week en niet in de
laatste plaats Herman die de tank voor je volgooit maar ook je kinderen van snoep voorziet.
Het is bekend van wie jij er één bent, dat is wat er is veranderd, dat was ik niet meer gewend.

Als Stichting de 24 uur van Montfoort vraagt om een Koningskrabbel voor hun Magazine,
zeg ik meteen enthousiast Ja, vierentwintig uur plaatselijke plaats plezier voor jong en oud!
Een evenement waar ik me ieder jaar, altijd, waar ik ook woonde, ontzettend op verheug.
Met een borrel & bekenden wordt de Plaats ieder jaar weer een vertrouwde verzamelzone.
Jammer is wel dat we te oud zijn voor een avondje dansendansendansen in het St Joseph.
Gelukkig kan dat een week later, generatiegezellig op het Spruitjesfeest.
Daar worden wij moeders weer meisjes, terug van weggeweest.

Kortom, je kunt het meisje uit Montfoort halen maar Montfoort niet uit het meisje.
Inmiddels kan ik me niet meer voorstellen dat ik ooit nog ergens anders zou willen wonen.
En geloof het of niet, het is echt waar; na enige druk van mijn kant is hier nu zelfs een Hema.
Misschien is dit het moment om mijn mams blij te maken en toe te geven dat Montfoort toch
echt een stad is, met vanaf 1329 stadsrecht, zo echt. Lieve mams, je hebt gelijk hoor!

Stad dus! En tijdens de 24-uur-van-Montfoort is de generatiegezelligheid compleet!

Geschreven voor Stichting de 24 uur van Montfoort

11 reacties leave one →
  1. ina permalink
    8 augustus 2012 18:27

    Zoals gewoonlijk! Heerlijk om te lezen! En nu hoef ik niet meer voor onze ‘stad’ op te komen! Volledig geaccepteerd dus!

  2. 8 augustus 2012 20:41

    Wat een heerlijk verhaal! En hoe verzin je het, “ik verdurp waar ik bij sta”, ik lag dubbel. San, blijf schrijven zodat ik kan blijven lezen!

    • 9 augustus 2012 13:16

      Haha! Soms weet ik zelf amper waar ik het vandaan haal.
      Iets wat jij ongetwijfeld herkent als je schrijft.
      Lief dat je reageert, ben blij dat we weer in contact zijn!X

  3. Natas permalink
    8 augustus 2012 23:01

    Lieve San wat heb je dit weer prachtig geschreven!! Zo leuk! Je schrijft echt mooi en het nodigt uit om het te lezen. Maak een bundel, een boek, doe er iets mee…. Echt het is speciaal!!! Dikke kus Natas

    • 9 augustus 2012 21:08

      Dankjewel lieve Natas, ben helemaal stil
      van het complimentmoment, zo lief! En wie weet..
      Wanneer gaan we jou weer eens zien hier in het Stadje?
      Tijdens de 24uur? Spruitjesfeest?
      Zou wel heel gezellig zijn!

      Dikke zoen! X

  4. Lieve3 permalink
    9 augustus 2012 01:24

    Wat geweldig!

  5. Moniek Rietdijk permalink
    9 augustus 2012 15:56

    Fijn dat je je helemaal thuis voelt in Montfoort, de STAD van je hart ha,ha. Mooi weer gegeven San xxxx Mo

    • 28 augustus 2012 19:47

      Lieve Mo,
      Het is voor mij absoluut een thuis thuiskomen,
      toch mis ik onze babbels in de buurt ook hoor!
      Lief dat je altijd weer even reageert..

      Dikke zoen voor jou! X

Trackbacks

  1. Vakantieverlenging… | KoningsKrabbels | Weblog van Sandra de Koning - van de Pol
  2. Dag 283 #365dagen | Woordenwereld - 365 dagen project

Bezwaar, Commentaar, Herkenbaar? Reageer gerust...

