Skip to content

Zeven & Zo…

16 mei 2013

Van verjaardag naar verjaardag, is ons kleinste mannetje vandaag aan de beurt.
Na nachtjes aftellen is het eindelijk zover. Hij wordt zeven, mag het gaan beleven.
Zeven. Het klinkt voor mij, weer veel ouder dan zes.

Hoe hou ik de jaren tegen? Straks kan ik naar mijn gedagzegkus fluiten!
De tijd dat hij zijn moeder gaat inruilen voor vriendjes komt steeds dichterbij.
Hij zoekt zelf zijn kleren uit, krijgt de klokkijkkunst onder de knie en ook zijn veters
weet hij na veelvuldig oefenen te strikken, ‘Kijk mam, uitstrikken is een makkie!’
Hand in hand, het voorleeslezen, onze momentmomenten samen.

Ondertussen doet hij iedere keer weer opboksen tegen Broer & Broer.
Groot groeien met twee broers, hij doet mee, gaat mee. Dat valt niet altijd mee.
Hij lijkt zo stoer maar ondertussen en dan opeens is hij boos, blijft hij boos. Heel boos.
Boos op bord spaghetti, want dát lust ie niet, boos op zijn kamer want opruimen pfff!
Op Jas die de kapstok niet kan vinden en wie bedenkt het playstation-speel-limiet!
Toch is het mooi om te zien dat zijn boosheid er is, er mag zijn. Altijd. Overal.
Van mij mag boosheid er vaak niet eens zijn. Of pas als negeren geen optie is.
Ook nu laten we bozige boosheid niet blijven en vertalen we boos naar blij.

Een schijnbeweging, een sliding, een stiffie, dribbelen, draaien, doelpunt!
Als de bal aan zijn voeten ligt komt een grote grijns als vanzelf tevoorschijn.
Het blijft bijzonder om te zien dat hij gewoonweg geniet, het nog zo zuiver ziet.
Stilstaan bij dat waar wij aan voorbij gaan. Emoties, een indruk, een afdruk.
Klein. Kwetsbaar zijn. Hij opent mijn ogen, laat me zien, iedere keer weer.
Hij laat me zien dat verdriet er mag zijn, dat het er is, dat ik haar mis.

Dankbaar zijn, het zorgt ervoor dat ik zie hoe rijk we zijn. In alle opzichten.
Het gevoel van dank zorgt ervoor dat ik het zie, dat ik het ervaar.
En in die momentmomenten, vergeet ik wat er ontbreekt.
Dankbaar en Blij, tijd voor een nieuwe lijst? Geen lijst maar een lijstje.
Voor vandaag, 16 mei, 16 dingen waar ik dankbaar voor ben;

1. Mijn allerliefste, allerleukste en allereerste Liefde!
2. Ons gezinsgeluk met Mannetjes & Meisje.
3. Dat onze ouders er nog zijn, dichtbij.
4. Thuis thuiskomen.
5. Gezelschap van Zon.
6. Gezinsgezelligheid.
7. Vriendinnenvriendschappen.
8. Mijn gevonden grenzenwenzen.
9. Alle momentmomenten met Tante.
10. Bootcampblij bewegen met mijn favoriete Bootcampbabe.
11. De gezinsgezellige samenstelling met bonusbroertjes en schoon zusje.
12. Het Skypesnelle communicatiecontact met Vriendin & Gezin in Canada.
13. Mijn Koningskrabbels en in het bijzonder alle lezende lezers.
14. Muziek door de speakers, het volume voluit, dansendansendansen.
15. Het stoplicht dat precies op het juiste moment op groen springt.
16. Een warme douche, met badjas op de bank, stapel boeken, samen wakker worden.

Als je ervoor gaat zitten, wordt lijstje met gemak een lijst maar voor nu,zeker
niet in de laatste plaats, een dankbaar dankjewel dat jij er bent lieve Zevenjarige!

14 reacties leave one →
  1. 16 mei 2013 12:37

    Mooi!!!! De zin: dankbaar zijn zorgt ervoor dat je kunt zien hoe rijk we zijn. Ik doe iedere avond onder de douche waar ik die dag dankbaar voor ben. En we hebben best wel overeenkomsten 9yhuiskomen, de zon, de douche, het stoplicht, etc….). kus! en ik hooptot ovrmorgen!!!

    • 17 mei 2013 14:14

      Willeke!

      Goh, verbaast me niets dat wij zoveel,
      overeenkomsten hebben, stoplicht in de kosmos…
      Wij gaan elkaar inderdaad weer zien
      morgen, helemaal leuk! Zin in!
      App je zo nog even, dan haal ik je op… X

  2. sonja0421 permalink
    16 mei 2013 12:54

    Lieve Sandra, gefeliciteerd met je zevenjarige. Wat heb je weer een prachtig blog geschreven.. Tjonge. Ik geniet er steeds van. Deze ook zeker, herkenbare dingen van onze 7 jarige. Wat fijn als je zo kunt schrijven en verwoorden. Wat leuk ook voor je mannen en meisje.
    Fijne dag gewenst. X

    • 17 mei 2013 14:19

      Dankjewel lieve Sonja,

      Zo leuk dat je iedere keer weer komt lezen!
      Het is inderdaad fijn om dit te kunnen doen,
      ben altijd wel blij als mijn krabbel er weer staat.
      Soms ist zo’n chaos in mijn kupke ;-))

      Liefs!

  3. mieke permalink
    16 mei 2013 14:19

    ZLieve Sandra,
    Van harte met jouw kleine grote man!! Dank dat je mij / ons op deze byzondere manier een kijk in iouw leven geeft!
    Liefs Mieke

  4. Manon permalink
    16 mei 2013 16:04

    Lieve Sandra,

    Zit zoals gewoonlijk weer met tranen in mijn ogen je verhaal te lezen! Heel herkenbaar allemaal! Enne die favoriete bootcampbabe ben ik natuurlijk, toch? 😉

  5. Lieve3 permalink
    16 mei 2013 19:00

    Prachtig….en gefeliciteerd!! X

  6. Peet permalink
    16 mei 2013 20:51

    Prachtig San! Zeker alinea 3, daar herken ik ook onze Mees in, die ook net 7 geworden is en zich ook altijd meet aan zijn 2 grote broers, Vaak gaat het bijzonder goed, maar er zijn ook veel momenten vol frustraties, dan is hij idd op alles boos maar bovenal op het feit dat hij pas 7 geworden is…..

  7. Moniek Rietdijk permalink
    17 mei 2013 08:53

    Bezwaar JA, moet nodig ook eens een lijstje maken.
    Commentaar JA, van Harte Gefeliciteerd met je steeds groter groeiende mannetje.
    Herkenbaar JA, je wilt niet weten hoeveel.
    Reageer gerust… Fijn om steeds weer een kijkje te mogen nemen in je leven en een hele dikke kus vanuit het IJsselsteinse xxxxxxx.

Bezwaar, Commentaar, Herkenbaar? Reageer gerust...

