Skip to content

Veertig & Vrij!

9 juli 2013

Terug naar verbazing zie ik dat Communicatiecontact ontelbaar keer meer, gelezen is.
Opeens blijkt mijn Koningskrabbel voer voor veroordelend veroordelen te zijn.
Veroordelend veroordelen zonder het te delen met mij. Het raakt me.
Erger nog het raakt onze Oudste. Tegelijkertijd is het een mooie bevestiging van veel.

Niet alleen het veroordelend oordelen maar ook mijn overtuigende overtuigingen
brachten me, hoe moeilijk ook, de afgelopen jaren dichter bij mezelf dan ooit.
Juist omdat het me raakt en tegelijkertijd bewust en sterker maakt.
En omdat het rijkdomsbesef groter is dan ooit, met lieve lieverds om me heen.

Het is hoe dan ook fijn om te ontdekken dat mijn mening er toe doet.
Tenslotte word ik veertig. Veertig! De leeftijd waarop het leven begint.
Veertig! Het klinkt voor mij serieus als veel ouder dan dertig. Veertig is veel.
Gelukkig gingen vriendinnen me voor, ze kunnen zelfs met gemak voor dertiger door.

Maar aan de andere kant, veertig is de leeftijd van zilverkleurige uitgroei,
van rimpelen, van geheugengemis en van bikini die wordt vervangen door badpak.
Moet ik me zorgen maken? Haal ik de finish van Color & Mud straks wel?

De aftakeltruttige twijfels negerend besef ik dat mijn dertigerdagen voorbij zijn
maar ook dat het me serieus blij maakt. Voorbij om niet terug te komen, het is goed zo.
Het voelt als vrolijk, als verlost, als vrij. En het voelt als veel. Vrij van veel.
Maar het voelt ook als verder kunnen, vergeven, vergeten, verder gaan.

Aan de vooravond van veertig worden is ook het gemisgevoel niet weg te denken.
Het weten dat ze er niet zal zijn, doet pijn. Ik zou zo graag willen dat het anders was.
Op een dag als vandaag kan ik niets anders bedenken. Mag de tijd voor even terug?
Mag het? Al is het maar voor even, tijdens de taart, één wijntje. Vlug.

Veertig! Als ik mijn vriendinnen moet geloven is veertig het nieuwe dertig toch?

Met een grote grijns veeg ik gruwels van tafel, tijd voor Taart!

21 reacties leave one →
  1. Sandra SLuijs permalink
    9 juli 2013 23:02

    Maak er een feest van…….Voor mij alweer 8 jaar geleden.
    Het leek gisteren dat ik 40 werd.
    Wat vond ik het erg… wilde geen feest.
    En nu 8 jaar later is er niet zoveel veranderd.
    Wel bewuster ben ik geworden.
    Meer genietend van alle mooie momenten.
    Het gaat snel, heel snel.
    Geniet San en omarm de jaren!!!
    Mooie dag morgen!!!

    • conny permalink
      10 juli 2013 12:20

      30 40 50….. het zijn maar cijfertjes! Voel hoe je je voelt, een ander bepaalt een gevoel aan leeftijd, blij dat voor mij de 50 in ’t zicht komt, zovelen mogen het niet meemaken…
      Nadeel van zelf een beetje ouder worden is dat anderen om je heen wegvallen, missen is moeilijk.
      Geniet van je feestje!! Maak er wat moois van! X

  2. Patricia van der Poel-Bertelink permalink
    10 juli 2013 20:50

    Ha San, van harte gefeliciteerd met je 40 jaar!!! Maak er een gezellige dag van! Enne…..ik ben het helemaal eens met de tekst van Conny. Mijn 45 jaar komt ook steeds dichterbij, maar verder…….gewoon genieten van alles!!

    Groetjes en een dikke kus,
    Patricia van der Poel-Bertelink

  3. 10 juli 2013 22:33

    Lieve, mooie, jarige Sandra… 40 is maar een getal…een getal dat je uiteindelijk een keer bereikt! En of het nu wel of niet bij je past…het blijft maar een getal…
    Het gaat erom hoe je je voelt… Je bent een prachtvrouw of je nu 40, 35, of 45 bent! Jij bent Sandra de Koning met de mooiste KoningsKrabbels! Probeer dit maar eens te bereiken op je 40ste…
    Ik doe in ieder geval mijn best en hoop ooit net zo ver te komen als jij!
    Geniet van je laatste uurtje!
    *kus blaast*

    • 11 juli 2013 14:13

      Wat ben je toch een lieverd, dankjewel!
      Volgens mij past dit pak mij wel, de 4 staat
      voor Evenwicht, Creativiteit en Harmonie, ik blijf!
      Zag net nog dat jij nu al heel wat meer inspiratie
      hebt dan ik dus dat komt ongetwijfeld goed…

      Liefs voor jou! X

  4. Miriam permalink
    10 juli 2013 23:29

    Lieve nieuwedertiger,

    Hoop dat het behalen van dit omstreden getal niet teveel pijn heeft gedaan……. Weet zeker dat tantetje op een mooie wolk op jouw nieuwe levensjaar heeft geklonken en dat ze gelachen heeft om je truttige twijfels……..en nog harder om het feit dat je ze van tafel hebt geveegd!
    Lieve San, ik wens je een prachtig nieuw levensjaar, heel veel innerlijke groei, wijsheid en geluk! Zaterdag nemen we er een borrel (of 2 of 3 of 4, of…… ach we zien het wel!) op!!

    Dikke kus van Mir

    • 11 juli 2013 14:07

      Haha! Ook hier krijg ik een beeld bij ;-))
      Zo is het ongetwijfeld, dankjewel lieve vriendin!
      Voor alles! Die borrelsss gaan we er zeker
      op drinken zaterdag, verheug me nu al! X

  5. Ingrid permalink
    11 juli 2013 16:54

    Hey Sandra, tegen mij werd gezegd door sommigen “welkom bij de club!” Maar hé, dat betekende dus wel dat ik de jóngste van “de club” was, heerlijk toch?? Dat geldt nu ook voor jou, geniet er lekker van ;-)

  6. 18 juli 2013 12:30

    Voor een van de ( voorbije ) dagen, hartelijk gefeliciteerd.

    Heb even terug moeten denken, hoe was het voor mij toen ik veertig werd? Ik had het erg druk, had net mijn vierde kindje gekregen, een baby die ik borstvoeding gaf, het voelde of de wereld nog aan mijn voeten lag en dat was ook zo, nu 15 jaar verder, voel ik me nog steeds in bloei, al krijg ik wel wat ongemakken, maar de bloei voel ik nog steeds en de bloei vind ik zoveel mooier dan mijn eerste bloei en mijn tweede en al die er na…ik kreeg steeds extra knoppen. Dus ik hoop dat je nog net zoveel te goed hebt als dat ik kreeg. Het gemis zal altijd blijven, ik neem al het gemis mee naar waar ik ook heen ga, als een goede vriend. Het verzacht niet, maar het voelt beter.

  7. 18 juli 2013 13:52

    Wat een genot om te lezen hoe jij met woorden speelt. Geweldig.
    Net zo geweldig als je veertigste verjaardag.
    Van Harte en een mooi jaar toegewenst.

    Liefs Joke

    • 19 juli 2013 09:48

      Lieve Joke,

      Dat gaat nog steeds als vanzelf,
      nog niet op commando maar toch ;-))

      Heb trouwens veel aan je moeten denken
      de laatste tijd, dankbaar voor alle handvatten.
      #dankbaardankjewel

      Liefs San

  8. 3 augustus 2013 16:14

    Wat een mooie woorden schrijf jij, erg mooi en 40…….dan begint het pas. Voor mij al weer even geleden!

    • 8 augustus 2013 09:22

      Dankjewel, leuk dat u me volgt!
      Het is inderdaad een begin van veel,
      tijdens gesprekken met vriendinnen
      komen we daar iedere keer weer op
      terug. Vind het zo bijzonder om dat
      met elkaar zo te mogen ervaren…

  9. 12 augustus 2013 07:53

    40 worden vond ik níét erg. M’n leven begon!
    Het was een heerlijk jaar!
    Ik ervaarde weer liefde. Kortstondig, maar toch! Na ex-genoot kon het dus: wéér zó voelen. Ennnn…. Ik kocht voor het eerst een spiksplinternieuwe auto!!
    Mijn leven is écht leuker geworden vanaf 40!
    Dussss….. geniet er van!!

Trackbacks

  1. Leuk, Lief & Leven ♡ | KoningsKrabbels | Weblog van Sandra de Koning - van de Pol

Bezwaar, Commentaar, Herkenbaar? Reageer gerust...

