Skip to content

Vier, Veertig & Verder…

22 november 2013

Platgestampte chips, verfrommelde vlaggetjes, rondrollende borrelnoten,
visite en stapels cadeaus, onze jarige Jet werd na één, twee en drie, vier!
Vier, de leeftijd van naar school gaan. Alsof het nooit anders is geweest.
Ze bleek er na enige ontkenning van mijn kant toch aan toe. En hoe!
Huppelend aan mijn hand gaat ze, iedere dag weer. Al is ze nog zo moe.

Op dag twee was het zover, ze kon wel alleen naar school had ze bedacht.
Dacht het niet dame, ik ga je gewoon brengen. Op zijn minst tot groep acht.
Ze verandert, nu al. Ze verandert van een dromerig dametje in een divadraak.
Bozige buien, beetje baldadig en soms zelfs brutaal, steeds vaker is het raak.
Met de allerliefste glimlach naar grote Broers, krijgt ze zonder moeite haar zin.
Mijn glimlach laat ik mooi niet zien, ondertussen tel ik met regelmaat tot tien.

Het is heerlijk om te zien dat ons meisje haar mannetje staat.
Om te zien dat het voor haar gaat zoals het gaat, ze wordt wakker met
een wijsje in haar hoofd. Vrolijk en vrij van veel zingt ons meisje
hippe hits en zelfverzonnen zinnen waarin ze ons de wereld beloofd.
Onbezorgd en blij, zorgt ze tegelijkertijd voor enige verwarring bij mij.
Zoveel herinneringen, in haar zie ik mezelf weer als klein meisje terug.
Van vier naar Veertig ging ik onbezorgd en blij vliegensvlug voorbij.

Terug in de tijd haal ik de opslagplaats van mijn gedachten overhoop.
Alle aandacht bij dat wat is geweest, dit keer laat ik niets op zijn beloop.
Vergeven blijkt een proces. Een reis door ernstig gedeukt en gevoelslagen heen.
Een reis met mezelf. Met mij alleen. En dat duurt even, ik zie het niet meteen.
Maar uiteindelijk zie ik het wel, weet ik wat ik echt belangrijk vind. Als kind.
Als Meisje, Mezelf en als Moeder kan ik nu vertellen & vertalen wat ik vind.

Weer kijk ik naar ons mooie meisje. Ze is zo leuk, zo lief en nog liever.
Ze laat me zien waar het in het leven echt om gaat, ze laat zien wie ze is.
Verbonden met een ieder waar ze van houdt, vertrouwend op vertrouwd.
Haar Liefde, zo groot. Ze wil ons er allemaal bij, maakt óns blij.

Ons meisje, onze Liefde, iets van jou en iets van mij ♡

21 reacties leave one →
  1. 22 november 2013 18:28

    Mooi! Gefelicteerd met je kleine grote meid!!

  2. sonja0421 permalink
    22 november 2013 20:21

    Lieve Sandra, wat verwoord je het weer prachtig!!! X

  3. Manon permalink
    22 november 2013 23:50

    Geraakt…..
    Door je mooie vertaling van het opgroeien van je dochter en het meegroeien van jezelf met haar.

    Ik vind het heerlijk om je verhalen te lezen en kijk altijd uit naar de volgende. Een gave heb je om je ervaringen in het leven zo mooi met ons te kunnen delen.

  4. Moniek permalink
    23 november 2013 11:48

    Weer prachtig omschreven lieve San xxx

  5. 23 november 2013 22:40

    Wat zal ze (later als ze dit leest)
    trots zijn op haar moeder!
    Wat een mooie woorden mama!
    Gefeliciteerd met je mooie meisje!!
    Een nieuwe fase gaat weer in…..
    Dikke kus

  6. Peet permalink
    24 november 2013 14:42

    Mooi geschreven San!

  7. 24 november 2013 18:25

    Mooi geschreven. En nog gefeliciteerd met je divadraakje!

  8. 25 november 2013 22:11

    Mooi stuk. Gefeliciteerd met je grote kleine dame. Dat ze nog voor prachtige stukjes in je leven mag zorgen ;)

  9. 26 november 2013 12:55

    Erg leuk om te lezen. Pas maar op,
    ze zijn in een mum van tijd groot!
    Geniet van elk moment. :-)

  10. Rebelse Huisvrouw permalink
    12 december 2013 23:41

    Die van mij was gisteren ook 4. Ze is laatst 16 geworden en ik snap nog steeds niet hoe het zo snel kon gaan!

Bezwaar, Commentaar, Herkenbaar? Reageer gerust...

