Skip to content

Bieb-sluit-Besluit

5 november 2014

Vandaag zou ze jarig zijn.
Ik mis haar, ik mis haar nog iedere dag.
Soms voelt het alsof je daar niet steeds op terug komen mag.
Maar ik kan niet anders want het gemis groeit alleen maar groter.

Groot gemis zit vooral in zijn, er zijn, er bij zijn en ik mis haar stem.
In verloren kan ik haar horen, weet ik zonder uitleggen wat ze zou zeggen.
Het duwtje dat ze me nu nog altijd geeft voel ik, ondanks een anders beleefd.
Zo ook in het Bieb-sluit-besluit, jarenlang maakte ze deel uit van de dames
die er voor zorgen dat binnenlopen bij de Bieb voelt als thuiskomen.
Een vriendelijke blik, herkenning, die ken ik. Ik ben daar welkom.

Makkelijk gezegd, ik ben het níet eens met het Bieb-sluit-Besluit.
Dat realiseer ik me, dus wilde ik met een daadwerkelijk doen beginnen.
Luisteren naar de Raadsvergadering, een ding. Pittiger dan ons wekelijks
potje Bootcamp op de maandagavond. Samen met andere generatiegenoten
luister ik naar veel, verbaas me over het geheel, taaltechnisch terug in de tijd.
Tegenstrijdige strijd waarin ze volledig voorbij gaan aan de kinderen zelf.
En dan is er een beslissen zonder dat er daadwerkelijk iets besloten is.

‘Het college houdt vast aan haar voorstel’ Onvoorstelbaar, daar.
Blablabla van bovenste plank als je het mij vraagt. Zeggen dat het u raakt,
terwijl u duidelijk bent afgehaakt als het gaat om het behoud van onze Bieb.
U bent al afgehaakt voordat u het gesprek met de Bieb mogelijk heeft gemaakt.
Ik voel een verzetten, wil me inzetten, tegelijkertijd moet ik moeite doen om te
blijven opletten en val ik in slaap. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Of juist wel?

Twee jaar geleden werd er naar ons geluisterd en dat werd uitgesproken hardop.
Wat is er dan anders? Is er in luisteren ook gehoord, is er geluisterd omdat het hoort?
En wat mij in deze het meest stoort is de oplossing waar iedereen aan voorbij gaat.
Dat is toch waar je voor staat, dit is een kans om vertrouwen te onderbouwen.

Onderbrengen bij scholen? Volgens mij gaan de kinderen daar al iedere dag
naar toe en zijn ze dat na een dag daar, moe. Ze brengen er al zoveel uren door.
Hoe geeft u daar aan gehoor? En de boeken die er zijn, een bibliotheek in het klein?
Onze zoon leest nu een boek van Tom Groot, het is eigenlijk al te idioot voor woorden
dat hij het niet eens kan uitlezen omdat het al gereserveerd is en verlengen dan niet kan.
En mijn vader van vijfenzestig? Denkt u dat een rek in de supermarkt volstaat? Ik niet.
Hij is iemand die al jaren naar de bibliotheek gaat, veel gelezen heeft en nu nog
wil lezen wat er allemaal nog te lezen is. Juist nu. Nu heeft hij alle tijd.

Steeds weer blijkt dat er heleboel geld gaat naar iets wat serieus geld kost.
Terwijl er, zo blijkt, geen geld voor is. Hoe kan dat dan? Hoe wordt dat opgelost?
En dat dan Bibliotheek en zwembad, dat wat allang bestaat, misschien dicht gaat.
De gemeente komt weg met een nieuwe weg en we hangen kostbare camera’s op.
Kon dat dan echt niet anders? Gaat dat zijn geld daadwerkelijk opbrengen?

Wat is er mis met bouwen aan vertrouwen, een vertrouwen in de toekomst.
Bedenken wat we belangrijk vinden: weten wat niet klopt of dat het stopt?
Een camera die vastlegt, tegelijkertijd alles en veel erger vooral niets zegt.
Laat het iemand bewust worden? Wel fijn die orde, al zal het niet volstaan.
Dat wat niet mag kan gewoon verder gaan, daar waar geen camera’s staan.
Zo kan ik nog uren doorgaan, de Bieb, onze Bieb moet gewoon blijven bestaan.

De dood veegt onze toekomst samen uit, toch is er een samen in het Bieb-sluit-Besluit.
Ze zegt me in deze nog steeds van alles voor, waar ik haar vastberadenheid in hoor.
Met een glimlach, een grijns en gemis tikt de tekst onder mijn vingers vandaan.
Dat ze er is, waar dan ook. Hier. Daar. Daar kan ik van op aan.

En ik ben dankbaar, dat ik haar herken in wie ik nu ben.

16 reacties leave one →
  1. 5 november 2014 13:12

    Het is toch van de kromme af en toe he?! De bieb moet blijven.
    Overal! Knap geschreven San!

    • 9 november 2014 19:44

      Zie je! Iedereen die het hoort, zelfs ver buiten M’foort
      vinden ze het allemaal waanzin zo’n Bieb-sluit-Besluit.
      Hier kunnen we er ook nog steeds niet over uit…

  2. Ingrid permalink
    5 november 2014 18:20

    Wow een woordenstroom van een dame die veel leest.
    Letters, woorden, het spel, de fantasie ….
    De bibliotheek stopt … naar maar jij moet
    blijven schrijven. Zo mooi Kunstenares xxxxxjes

  3. 5 november 2014 19:54

    De bieb sluiten, dat gaat wel erg ver vind ik…
    Ik snap je protest (mooi geschreven trouwens)

  4. 5 november 2014 20:03

    Wat een stukje tekst ! Lang niet te lang.
    Is/was de bieb betalend ? Ik heb van een schrijvervriend begrepen dat elke ontlening van een van zijn boeken in een nlse bieb hem royalties opbrengt terwijl dat in vlaanderen niet het geval is. Interessant thema dat je hier bracht.

    • 9 november 2014 19:56

      De Bieb is betalend behalve voor de jeugd tot 18 jaar.
      Het blijkt wettelijk zo geregeld dat je daar niets aan kunt
      veranderen las ik ergens. Maar de Bibliotheek sluiten
      zonder concreet alternatief kan blijkbaar weer wel.
      Goed dat je dit naar voren brengt, het is zeker
      de moeite van uitzoeken waard. Dankjewel!

  5. Flavie permalink
    6 november 2014 07:03

    Knap geschreven!

  6. 7 november 2014 16:16

    Ontzettend mooi en rakend verhaal…..

  7. Klaartje permalink
    9 november 2014 21:03

    Prachtig. Dat is hoe de gemisten echt voortleven en dat is meteen best heel tastbaar. Mooi hoe je dat omschrijft en weer heel herkenbaar. Lfs! Xx

  8. 10 november 2014 18:58

    Bij ons in het dorp is de bieb alweer een aantal jaar gesloten. Zo zonde, zo worden kinderen nog minder gestimuleerd om te lezen.
    Mooi geschreven!

Bezwaar, Commentaar, Herkenbaar? Reageer gerust...

