Skip to content

Protest-test

24 mei 2015

Ook dit jaar sluit hij weer als laatste aan, in de rij van alle drie jarig zijn.
In de rij van jarig zijn, terwijl ze bij hun vader zijn, we vieren vast vooruit.
Ontbijt op bed, de cadeaus klaargezet en we zingen met ons volume voluit.
Volume voluit, lang zal hij leven, een blij beleven met cadeaus tot besluit.
Een dag waarop hij alles mag, een dag waarop hij alleen, jarig zijn mag.
Van tien naar elf gaat het vanzelf, een jaar ouder, wijzer, groter dan.

Ook ik geniet hier van en kan zo deze dag bijzonder laten blijven.
Mijn herinneringen nemen me mee naar de dag dat hij geboren werd.
Geboren, groter gegroeid en nog groter in een wereld waarin hij stoeit
met dat wat moet, omdat het moet, terwijl hij liever iets anders doet.
In een grote wereld die voor hem, als zijnde fijn, juist klein mag zijn.

Hij doet nu opkomen voor dat wat hij vindt, klaar met eensgezind.
Zo moet het, hij wil het zo, hij weet het zeker in plaats van niet.
Als je de verandering langzaam zichtbaar ziet, zie je hem.
Zijn stem, zijn vinden, veranderen, zonder invloed van anderen.
Ons kind dat stapje voor stapje, soms stampvoetend, zijn weg vindt.

In dit stilstaan bij maakt het me blij. Blij voor hem en blij voor mij.
Hij laat me zoveel zien, misschien, zou ik, ik weet het, dat is het.
En dan wil ik, heb ik niets te willen, het is ontwijken, lijken op.
Dankbaar ben ik voor dat wat hij me steeds weer laat zien, zijn.
Stoppen, stilstaan, wachten, weten, vergeten, zo lang als nodig is.

Mijn glimlach groeit groter, ik kijk hem lachend aan, laat hem gaan.
Grijnzend kijkt hij terug, hij weet, ik weet, we weten het samen.
Het is een protest test, ik ben en blijf benieuwd naar de rest.

20 reacties leave one →
  1. 24 mei 2015 19:40

    Wat een fijn logje.

  2. 24 mei 2015 20:04

    In september bij mij oók een mannetje van tien naar elf!
    Mooi geschreven!

  3. 24 mei 2015 23:22

    Prachtig geschreven!
    Natuurlijk ook gefeliciteerd!

  4. 25 mei 2015 09:32

    Gefeliciteerd! Liefdevol stukje

  5. 25 mei 2015 09:49

    Na het lezen van zo’n warm stukje moet ik het venster even open zetten.

  6. 25 mei 2015 14:12

    Van harte met je zoon. Heerlijk weer ontwerp lezen. Wel druk zeg, met al die verjaardagen achter elkaar.

  7. 25 mei 2015 14:12

    Heerlijk om te lezen bedoel ik natuurlijk. Gekke T9 snapt er weer niets van!

  8. Patricia van der Poel-Bertelink permalink
    25 mei 2015 16:56

    mooie tekst weer! Gefeliciteerd met je mannetje!! Hoe gaat het verder?

  9. 25 mei 2015 19:49

    Mooi! Gefeliciteerd nog met je zoon!

  10. 30 mei 2015 10:01

    Gefeliciteerd… heel mooi om te lezen :-)

Bezwaar, Commentaar, Herkenbaar? Reageer gerust...

