Skip to content

Moeder & Meer

8 mei 2016

Wekenlang in jubelstemming, met dank aan een blijvend baanbestaan.
Het laat me stilstaan bij veel meer dan, niet alleen het behouden van, ik kan
het achter me laten, laten gaan, ik heb in gaten wat het allemaal met ons deed.
Met mij doet. Als ik naar mij werk rij word ik serieus blij, van er naar toe kunnen.
Weten dat het bij me past, dat ik in mijn werk als planner, kenner iets kan doen.
Net even anders dan thuis, even weg uit ons eigen kinderdag- en nacht verblijf.
Weer plannen kunnen maken, het liefst schreeuw ik van de daken, zo blij!

Als moeder van vier blijft het een uitdaging om tijd voor mezelf te vinden.
Me niet op te winden als opruimen in de opslagplaats van mijn gedachten
te lang op zich laat wachten, de balans vinden, ergens, in beweging blijven.
In spontaan trek ik dan mijn skates aan om even met mezelf op pad te gaan.
Alleen, tussen de weilanden, rij ik onder de meest prachtige luchten door.
Wind mee, wind tegen, regen, ik hoor, krijg de antwoorden aangereikt.
Hoofd leeg, ik word daar zoveel leuker van, vraag maar aan mijn man.

Nu ze groter groeien mag ik leren om me er minder mee te bemoeien.
Een uitdaging als je het mij vraagt, een uitdaging die me vooral uitdaagt
om niet ongevraagd te vinden van en mijn vinden van voor me te houden.
Het is zoeken naar wanneer wel en wanneer niet, totdat je inziet in hoeverre
je daadwerkelijk nodig bent, soms is het genoeg dat je er bent op dat moment.
Soms is het zelfs nodig dat ik even de allerstomste en domste moeder ben die
er op de hele wereld bestaat, dan gaat het hard tegen hard en dan win ik.
Tegelijkertijd is het bijzonder om te ontdekken dat ze me waar nodig en
vanzelfsprekend ook in een totaal overbodig altijd weten te vinden.

Te weten dat je er als moeder iets van vind is voor ieder kind belangrijk.
De daadwerkelijke belangstelling brengt het mooiste in ons naar boven.
Geloven in elkaar, vertrouwen, op elkaar kunnen bouwen, boos kunnen zijn.
Daar op terug komen en laten zien dat ik als moeder ook maar een mens ben.
Een mens, een meisje, nog niet eens zo lang geleden, ik heb als mens en meisje
heel veel dingen vermeden en te moeilijk gevonden, totdat ik moeder werd.
Alles werd anders, er is nu niets belangrijker dan, je kan, je gaat, terug naar
toen, het precies zo of juist heel anders doen omdat je weet, niet vergeet.

Als moeder en meer mocht ik leren luisteren, wil ik luisteren, zelfs al is het
voorzichtig fluisteren, echt luisteren zonder oordeel en bedenken dat, wat als.
Blijven staan, laten gaan, geloven in een werkelijk weten en hun waarheid, altijd.
En beseffen vooral, dat ik er in deze helemaal niet toe doe, al weet ik soms niet hoe.
Hoe het nu in moeilijk tot een goed einde kan komen, in de buurt van mijn dromen.
Mijn dromen waarin ik het in harmonie voor me zie en bijzonder wint van bang.
Waarin belangstelling er niet in een opwelling maar daadwerkelijk is, daarom.

Moederdag, ik ben dankbaar dat ik een mens, meisje en moeder mag zijn.
Inclusief ontbijt op bed en in het zonnetje gezet letterlijk en figuurlijk.

10 reacties leave one →
  1. 8 mei 2016 18:44

    Twee keer gelezen. Prachtig mooi, en één en al waarheid.
    ‘Luisteren’, heel belangrijk. ‘Weten dat iemand, vooral diegene die je op de wereld hebt gezet, in je gelooft’, super belangrijk.

  2. Aletha permalink
    8 mei 2016 23:11

    Jeetje wat mooi weer lieve San. 😘💝

  3. 9 mei 2016 11:48

    Aandacht, is alles, voor elkaar, zo belangrijk,
    vooral van moeder naar kind(eren).

    Prachtig mooi geschreven!

    X

  4. 10 mei 2016 06:16

    Heel mooi geschreven. Ik wens, je, veel te laat, een fijne moederdag toe.

  5. 12 mei 2016 20:44

    Wat een prachtig stuk!

Bezwaar, Commentaar, Herkenbaar? Reageer gerust...

