Skip to content

Tiener-trots

16 mei 2016

Van Negen meebewegen naar Tien, een jaar waarin hij liet zien, kon zijn.
Een jaar waarin hij ons allemaal liet zien wat hij nodig had, mee op zijn pad.
Mee in moeilijk, veel moeilijker dan ik had gedacht en naar totaal onverwacht.
Door hem bedacht in een zeker weten, mee naar nooit vergeten en een ontdekken
dat luisteren, al is het voorzichtig fluisteren, je in gehoord brengt bij het antwoord.
Het antwoord, grip op onbegrip, begrijpen, weten dat je kind niet zomaar verzint.
Er willen zijn, weten dat, ook ik vergat, was het zat , het laat me niet los, de klos.
De klos met instanties die in eerste instantie niets doen, doen om het te doen.
Het doen zonder weten en zo blijkt, vergeten waar het uiteindelijk om gaat.

Als moeder ben ik blij dat ik met ons kleinste mannetje mee mocht lopen op
zijn pad, mee naar daar waar hij op zijn allerbangst met zijn angst in gevecht ging.
Het uitspreken bleek een ding maar voelen, doorvoelen het er steeds weer laten zijn.
De pijn, in klein zijn, kleiner dan, hij kan en hij vecht terug, met zijn rug recht, terecht.
Hij wil gehoord worden en gezien bovendien, in serieus genomen en er op terugkomen.
Een kind nog en toch blijkt hij heel goed te weten wat in deze goed voor hem is, wat hij
daadwerkelijk nodig heeft. Hij geeft niet op en ik stop met doen wat ik altijd deed.
Deed omdat ik dacht, deed wat van mij werd verwacht, mijn eigen verwachting.
Ook dat bleek een ding en zo ging ook ik er anders instaan, achter hem staan.
Daar blijf ik staan, omdat ik wil dat hij weet, niet, nooit, vergeet dat ik er ben.

Spannende stappen gezet, doorzetten heeft hem van bang naar baldadig
gebracht, daar zit je dan als zijnde moeder ook weer net niet op te wachten.
Baldadig & blij, keert het zich als bijna puber in positie ongetwijfeld tegen mij.
Lekker in zijn pak is het gedaan met mak, maakt hij er waar hij kan, het beste van.
En ik, ik bedenk enigszins traag dat ik na vandaag moeder ben van drie tieners.
Ga daar maar aan staan want alhoewel ik inmiddels ervaring heb opgedaan
weet ik dat het nu pas begint, met ‘omdat ik het zeg’ kom ik niet meer weg.

Ons mannetje volgt zijn eigen weg, het liefst met de bal aan zijn voeten.
Zonder dat moeten omdat het moet, hij doet zijn best om ons te laten weten.
Niet vergeten waar het uiteindelijk om gaat, dat het vroeg of laat, nooit te laat is.
Als we samen kijken naar het moment waarop hij geboren is, weet hij, weet ik
dat dat het is, dat het altijd weer mogelijk is als het gaat over groot gemis.
Het gaat over kwetsbaar durven zijn, de lijm die ons bij elkaar houd.

16 reacties leave one →
  1. 16 mei 2016 07:26

    Er staan de komende jaren heel wat obstakels te wachten, die hij ongetwijfeld met kleur zal overwinnen !

  2. 16 mei 2016 14:53

    Hij zal het nu nog niet inzien maar ooit! Weet ik zeker dat hij gaat zeggen dat hij een fantastische mama heeft, die zijn weg zag, hem deze in vrijheid liet exploreren! Wauwie! #mooimens! 💕

  3. 16 mei 2016 20:01

    Allee hop, ook de laatste is weg van onder moeders rok so to speak.

  4. 16 mei 2016 21:44

    En het vertrouwen dat het allemaal goed komt,…..en ik leerde dat je moet genieten van het proces loslaten,……

  5. Verbinden is lef hebben! permalink
    17 mei 2016 16:47

    Prachtig verwoord! De spiegel in een spiegel.
    Hoe waardevol en kwetsbaar is dat! ❤

  6. 17 mei 2016 21:10

    Ik wens hem een gelukkige verjaardag. Een heel decennium oud. En nog vele decennia die gaan komen, vol uitdagingen, problemen maar ook plezier en genieten…

  7. 22 mei 2016 14:30

    Hou dit vast! Deze herinnering ga je de komende jaren soms nodig hebben om door trubbelige puberjaren heen te komen…! ;-) Maar… daarna wordt het weer helemaal leuk!! Beloofd!!

Bezwaar, Commentaar, Herkenbaar? Reageer gerust...

